september14

Måndag 1 september

Höstens första dag. Och min första dag som praktikant på Verkets rättsavdelning. Allting firat med en ordentlig höstförkylning. I alla fall om någon frågar mig. Vissa skulle nog säga lindrig förkylning (jag har ju trots allt utan problem varit på jobbet idag) men jag är inte van att vara sjuk. Så därför är en täppt näsa en nära döden-upplevelse.

Söndag 7 september

En och en halv timmes promenad avslutades med två guideuppdrag vid rödljuset nere på Kaserngatan. Dollarstore var ju inga problem, men att hålla reda på alla Brynäs tvärgator är ju ett elände.Men jag fick ju å andra sidan lite  kunskap i retur också. Nämligen att Arvidsjaur tydligen har den största Dollarstore-butiken i landet. Detta berättade den snacksaliga dam som undrade hur långt  det var kvar till Dollarstorebutiken i Gävcle. Och lite funderade ju hon också hur hon hittade dit. Och under hennes svada försökte jag reda ut hur man hittar till TredjeTvärgatan 21. Det var nämligen dit äldre dam nummer ett var på väg. Nu hade hon ont i benen och började bli uppgiven. Jag skulle har tagit taxi, förklarade hon. Men det är ju  så dyrt. Jag försökte ta hjälp av kartan i min mobiltelefon, men detta fick bara till resultat att den sista unsen av batterikraft  som fanns kvar där.Till slut sprang jag kapp äldre dam nummer tre och det var betydligt bättre än mobilen. Hon kunde förklara att den fjärde Tvärgatan började på andra sidan av  Kaserngatan.Vilket innebar att Tredje  Tvärgatan började i den korsning vi stod i. Vilket i sin tur innebar att den vilsna damen borde hitta Trdje Tvärgatan 21. Inte minst med tanke på att hon redan besökt nummer 25.

Måndag 15 september

Triggern var det vackra sensommarvädret. Bränslet var den motionskamp som pågår på min arbetsplats och möjligheten gavs eftesom jag slutade redan klockan 4 idag. Tanken var cirka en timmes cykling, så jag drog iväg mot Valbo. Men så är det det här med att tvingas vända om. Det är inte så trevligt. Så det gäller att hitta en runda.  En tur efter grusvägarna mot  Gävle Bro hade jag tänkt mig. Och visst lyckades jag hamna på en grusväg. Passerade Häcklinge Fäbod och en koll på kartan i min mobil visade att det här visst var en möjlig väg. Och trots bitvis en mycket stenig väg och trots att den plötsligt förvandlades till något som närmast kan karaktäriseras som en kostig, så kom jag äntligen fram till en asfalterad väg, som tydligen hette Laggarbovägen. Nästan framme tänkte jag lättat, nu var det bara att följa denna väg till Skogmursvägen och det är ju den vägen som går förbi Gävle Bro. Tänkte jag. Men....

Jag cyklade efter Laggarbovägen iu vad som kändes som några mil. Men till slut var jag äntligen framme vid Skogmursvägen. Och då kom chocken. Att det var 23 km till Hedesunda var ju en sak, men den andra skylten hånflinade mot mig. Gävle 14 var beskedet.  Och jag som redan började bli lite less.

Nåväl, jag hade väl inte så mycket val. Jag måste ju hem, så det var bara att trampa på. Nästan exakt två och en halv timme efter jag startade min cykelfärd kunde jag äntligen låsa upp min lägenhetsdörr. Törstig, lite ont i magen och med krampkänningar i höger fot. Och jag som har en reservplats till 55 minuters spinning i morgon.

Måndag 22 september

Att kliva in i duschen och upptäcka att det inte finns något varmvatten. Det är ett chockartat sätt att vakna på.Tydligen är det problem med fjärrvärmen i hela Gävle (kollade på Gävle Energis hemsida) och detta drabbar mitt varmvatten.

Torsdag 25 september

Man vet att det drar mot vinter då plast(?)cowboyen på det amerikanska pizzastället på Söder har fått flytta inomhus.Det kan ju också bero på att man givit upp förhoppningarna att locka in mig. Tror jag besök stället max två gånger sedan jag flyttade till Gävle för åtta år sedan. CDetta trots, eller kanske på grund av, att jag i stort sätt passerar stället varja dag på väg till och från jobbet.

Fredag 26 september

Tre spinningpass på fyra dagar. Nytt rekord... Vad gör man inte för Motionskampen på jobbet. Dessutom borde då jag med gott samvete kunna ta det lite lugnare i morgon.